Nuförtiden ska man alltid vara tillgänglig

Jag jobbar i en heminredningsbutik med bl a möbler där vi är 2-3 st som jobbar varje dag. En dag kommer det in en man i 30-årsåldern, som verkar lite besvärad.

Kunden: Jag ringde förut men det var ingen som svarade.
Jag: Jaha, vad tråkigt. Men när man är upptagen i butiken med kunder så får tyvärr telefonen vänta.
Kunden: Men nu är det ju inga kunder.
Jag: Kanske inte men det går ju i vågor det där.
Kunden: Tycker i alla fall att ni kunde ha svarat.
Jag: Ja, som sagt….Är man upptagen med en kund så kan man ju inte stå och prata i telefon…
Kunden (muttrandes): Men ni kan ju ha sånadär headsets på er.

Jag tänkte svara på hans kommentar men bestämde mig rätt snabbt för att ge upp och bet ihop istället. Mumlade bara ett  ”mmm..”. Även om man har ett headset så kan man väl inte prata med två personer samtidigt!?

/Tord

4 Comments

  1. Hmmmhh, en kund som ringer är också en kund. Kanske investera i en telefonsvarare? Eller svara kort och be kunden dröja ett ögonblick?

  2. Visst kan man känna att det är konstigt att personer inte kan ha någon förståelse…

    men där jag jobbar måste man alltid! lyfta luren om det ringer, den som ringer är ju också en kund/gäst. Om vi står upptagna med någon framför oss svara vi bara snabbt & ber de i telefonen dröja kvar eller så har vi en telefonsvarare som går på om vi inte svarat inom ett visst antal signaler som bara säger att vi är upptagna & var god dröj.

  3. Japps, svara ALLTID i telefonen. Kunden du har framför dig kan jag garantera retar sig mer på den ringande telefonen än att du ber om ursäkt och svarar. Lägg till att kunden som inte kommer fram är antagligen en missad kund medans chansen är tämligen liten att han i butiken går..

  4. Hos oss svarar vi inte i telefon när det är kö, eftersom vi tycker att dom som faktiskt pallrat sig hit ska prioriteras först.

    En gång svaraden en kollega och bad personen vänta. Sen tog det ärendet han höll på med så lång tid att han hann glömma av telefonen. Stackaren satt där och ropade Hallå? Hallå? i luren en lååång stund innan vi märkte det.

    Telefonsvarare är ju bra däremot, så förstår dom (förhoppningsvis) att vi har mycket att göra.

Kommentera