Efter stängning

Visst är det märkligt, just det här att alla ska handla i sista minuten?! Jag jobbar i en butik i en liten stad. Den har funnits i 11 år på samma ställe, med samma öppettider som det alltid varit.

Helgerna jobbar vi 10-14 och 11-15. Då vi inte har betald övertid så vill vi jättegärna stänga butiken vid stängningsdags, ja iallafall serva klart kunderna som väntar på hjälp, men en del dagar är bara för lika varann, det slår aldrig fel.

Den här lördagen hade jag bråttom hem dessutom, det var massa kunder i butiken. vi jobbade på så fort det bara gick och jag såg hur klockan blev 5 över, 10 över, kvart över och självklart när klockan är 20 över står det någon och slår på dörren och rycker i den. När jag ska släppa ut min sista kund går jag och låser upp dörren. Jag möts av en skitförbannad tant i 50-års åldern (och jag vet att hon är stamkund och mycket väl vet våra öppettider)

– Jag ska BARA ha det och det och det.

Jag svarade att klockan var tjugo över två, det är stängt, du får komma tillbaka imorgon, vi har öppet då.

– Jaaa, men jag ska bara ha det och det.
– Jo, jag förstår det men tyvärr så har vi stängt.

Nu är hon mer än lovligt arg och börjar härja på mig. Så jag svarar henne lite lugnt att jag vet att hon brukar handla hos oss, och att våra öppettider alltid varit dessa. Vi stänger klockan två, det vi gör nu är att försöka hjälpa de kunder som varit i butiken sen innan vi låste.

Det jag får till svar är något i stil med att jag minsann inte skulle va så otrevlig. Sen avslutar hon det hela med att ställa sig på parkeringsplatsen och skriker och svär.

Ibland frågar jag mig hur det kommer sig att jag valde just serviceyrket.

10 Comments

  1. Vi brukar alltid ropa ut i intercom systemet att butiken stänger kvart i, tio i, fem i och hel. Då brukar de skärpa sig och skynda sig. Om det är så mycket kunder i er butik kan detta kanske vara ett tips. Antingen det eller att ni stänger dörrarna tio i eller nått.

  2. Butikerna får gärna stänga dörrarna tio i. Ifall de skulle skriva det i anslutning till sina öppettider. Finns inget mer irriterande när man ska handla mjölk till frukosten dagen efter och dörren är låst innan stängning. Jag förstår de anställdas situation som inte får betald övertid, men antingen får man se till att facket tar tag i frågan eller så får man väl lösa det med att ha en tid där kassorna stänger och en när dörrarna stänger som finns tydligt angiven.

  3. Hur kan folk bli upprörda över såna saker? Jag skulle till Apoteket för någon vecka sen. Kommer precis fram till dörren när de skulle låsa. Jag frågar om de stänger nu (dum fråga jag vet) varpå de svara ja, och ber mig återkomma imorgon. ”Jaha ok” svarar jag och…

    GÅR VIDARE MED MITT LIV!

  4. Visst är det härligt underbart med folk som inte respekterar serviceinrättningars öppettider. (OBS! Ironi!)

    Vi har vår beskärda del på biblioteket där jag jobbar också. Tre minuter i stängningsdags kommer det in människor som ”bara ska låna en bok” och sen visar sig inte ha något lånekort alls (tar minst fem minuter att göra ett), och sen kommer på att de nog vill reservera minst två böcker också, och har vi möjligen den där andra boken inne som de inte minns riktigt vad den hette, men den kan ha hetat ungefär XX…

  5. Det har med att handelsanställda inte för betalt för övertid förstår jag. Är det bortförhandlat i k-avtalet eller? I sådan fall borde grundlönen ha ökas.

  6. Att låsa dörrarna tio minuter innan stängning är vansinne. Ropa istället ut att kassorna stänger om 15, 10 resp 5 minuter så blir det fart på de som handlar.

    Fast egentligen är det här småproblem i jämförelse med de som vi stöter på i hotell- och restaurangbranschen.

  7. Visst kan serviceyrket vara roligt men det har en jävla stor baksida också och det är just såna här grejer, som inte händer alltför sällan..

  8. Att folket aldrig lär sig öppettiderna!? I våran butik är det samma visa varje kväll, dessutom är det oftast samma kunder som har en tendens att komma o ska handla just vid stägning.

  9. Jag jobbar i en mataffär, det hjälper inte att ropa ut att vi är på väg att stänga. Folk kommer in och storhandlar 5 min innan vi stänger ändå.

    Och de går fortfarande o handlar fast vi har ropat ut att vi har stängt.

    Inte alltid, men nästan varje gång iallafall…

  10. Handels har väl trots allt det absolut bästa minimiavtalet i hela Sverige – åtminstone sett till jobb utan krav på speciell utbildning?

Kommentera